Kulturní servis Puls

Back Home
Sobota, 24 Březen 2012 14:15

HamletJanek Ledecký a americký režisér Robert Johanson představili ve čtvrtek 22. března českou premiéru světové verze muzikálu Hamlet The Rock Opera. Dílo vzbuzovalo velká očekávání – bylo jisté, že se bude představení od původní verze, kterou u nás mohli diváci vidět před 7 lety v Divadle Kalich, značně lišit. Otázkou bylo jak. Výsledek však předčí veškerá očekávání, současný Hamlet patří bez pochyby k tomu nejlepšímu, co u nás kdy muzikálová scéna vyprodukovala.


Příběh vyprávějící o dánském království, ve kterém se spřádají intriky, zrady a lsti, pochází z pera jednoho z nejslavnějších dramatiků a spisovatelů Williama Shakespeara. Ne všichni musí patřit k jeho příznivcům, a tak si dovolím alespoň lehce nastínit dějovou linii. Panovník země záhy umírá, a zatímco jeho syn Hamlet truchlí, matka brzy odkládá smuteční roucho, aby se znovu vdala. Jejím vyvoleným a novým králem bude Hamletův strýc. Mladý princ nachází klid a útěchu v náručí své milované Ofélie, ne však na dlouho. V noci se mu zjeví otcův duch a prozradí mu strašlivé tajemství – nezemřel přirozenou smrtí, byl ve spánku zavražděn svým bratrem. Hamletovi se zhroutí celý svět, jediné na co dokáže myslet je pomsta. A tak se roztáčí kola osudu, která budou mít pro královskou rodinu strašlivé následky.

HamletMuzikál Hamlet se v pražském Divadle Kalich hrál v roce 2005. Pod taktovkou režiséra Zdeňka Trošky dánského prince tehdy ztvárnil Janek Ledecký a jeho drahou Ofélii zpěvačka Sabina Laurinová. Představení bylo pro diváky trochu těžkopádné, některé scény nebyly zcela srozumitelné. Divák tak musel příběh buď velmi dobře znát, nebo místy zapojit svou fantazii, aby pochopil veškeré souvislosti. Pro malý příklad postačí připomenout úvod příběhu. Dánský král se zahaleným obličejem spí, na scéně je však jen opřený mezi dveřmi. Bratr přistupuje a páchá ohavný zločin. Panovník umírá, ale celkový dojem je příliš křečovitý. Hamlet The Rock Opera oproti tomu nabízí dokonale propracovanou režii, včetně scény, kulis a kostýmů. Příběh je podáván mnohem srozumitelnější formou, děj je doplněn o řadu efektů a scén, které ho pěkně podkreslují.

Zásadní písně muzikálu zůstávají stejné, jako například „Dánsko je past“, „Jsem nevěrná“ nebo „Láska jenom láska“. Ledecký však mnohé skladby hlouběji rozpracoval, místy nějaké texty přidal, aby na sebe vše lépe navazovalo. O spolupráci s režisérem Robertem Johansonem prozradil, že na něj měl od začátku jeden velký požadavek, a sice aby se představení, které spolu připraví, více přizpůsobilo americkému podání. Ačkoli jsem osobně v přebírání zahraničních trendů dost opatrná, protože ne vždy to bývá k užitku, co se týká muzikálového zpracování, měli bychom si z toho vzít dobrý příklad. Hamlet The Rock Opera má šťávu a šmrnc. Od začátku až do konce se bavíte a hereckého podání Vás vtáhne natolik, že máte chuť se smát i plakat, začnete si podupávat nohou, až rytmus některých písní nutí celé tělo, aby vstalo a tančilo. Jak správně Johanson vystihl, vše je založeno na emocích. Pokud je ze sebe umí herci vydat a dostanou se až k divákům, pak odchází z představení nadšení.

HamletV premiérovém představení jako Hamlet zazářil Václav NOID Bárta s Eliškou Bučkovou, která je jeho partnerkou nejen v životě, ale nyní i na jevišti. Královnu ztvárnila krásná Leona Machálková, Hamletova strýce a nového krále Josef Vojtek, kteří spolu vytvořili další skvěle sehraný pár. Josef Laufer coby komorní Polonis předvedl, že má na svůj věk úžasnou vitalitu a spoustu sil. V dalších rolích zabodovali Patrik Vyskočil, Tomáš Trapl, Petr Kutheil, Dominika Richterová a Pavel Vrána. Janek Ledecký v muzikálu osobně působí i nadále, tentokrát ale v roli krále Claudia. Dle jeho slov je také druhá alternace skvěle sehraná a dokonale znějící.

Na tomto představení je krásné, že budete neustále něčím překvapeni. Mnohokrát jsem si tipla, co bude následovat a v jaké formě. Co se týkalo obsahu, bylo nemožné se zmýlit, ovšem zpracování přineslo vždy nějaký zajímavý moment, ať už se jednalo o světelné efekty, na první pohled jednoduchou, ale přitom bravurně využitou scénu s kulisami, nebo choreografii. Vše má mnohem větší spád, sílu a chuť diváka vtáhnout. Ač byly na stranu kostýmů vyřčeny různé posměšky, některé byly totiž použity z původního Hamleta, jiné dala výtvarnice Rybáková dohromady z jiných projektů, různě je pak zkombinovala, poupravila a došila. Výsledek je skvělý a k celému konceptu skvěle zapadá. Je to pěkné propojení starých věcí, které jsou dobře udělané s novými prvky. Hamlet The Rock Opera patří bezpochyby k nejlepším muzikálům, jaké se kdy u nás uvedly. Doufejme, že Janek Ledecký a Robert Johanson budou mít příležitost představit českému publiku další propracované dílo.


Text: Kristýna Šmejkalová
Foto: Cleopatra Musical




SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY:

 

Pro přidání komentáře je nutné se přihlásit pod svým uživatelským účtem.
Pokud ještě účet nemáte, můžete se snadno zaregistrovat zde.

© 2024 Kulturní servis Puls
Joomla! is Free Software released under the GNU General Public License.
Mobile version by Mobile Joomla!