Kulturní servis Puls

Back Home
Sobota, 02 Březen 2013 09:00

skyscraper labelKarvinská hip hopová parta Skyscraper Label přišla začátkem roku 2013 o jednoho ze svých důležitých členů – producenta DiGaZe. Kulturní servis Puls s ním připravil exkluzivní rozhovor. Dozvěděli jsme se, čemu se tento hudební nadšenec v současné době věnuje, jaké má plány do budoucna a zda skutečně definitivně ukončil spolupráci s dlouholetými kamarády Lukreciem Changem nebo Pavlem Baarem.


Jak dlouho se věnuješ producentské tvorbě a co tě vůbec vedlo k tomu, aby ses realizoval právě v této sféře?
„Producentské činnosti se věnuji plus mínus od roku 1997, kdy jsem měl tu čest potkat Vláďu Kloučka aka Master G, s kterým jsme se na to vrhli. Přešel jsem k tomu rovnou z thrash metalové kapely Whisper. Vláďa byl majitelem v té době úspěšné diskotéky Casanova v Karviné, tak se dělaly produkce pro Casanovu. Ta doba mě hodně naučila a rozšířila hudební svět. Co mě k tomu vedlo? Jednoznačně mi možnosti ukázala americká metalová skupina Anthrax, která měla úspěšnou spolupráci a následné turné s legendami rapu Public Enemy. Ukázali mi, že není jeden styl, že hudba může za určitých okolností spojit různé rozdílné světy. A to mi umožnilo být poctěn pracovat a nahrávat interprety různých stylů od black, thrash, heavy metalu, přes ska, reggae, pop, dechovku, až po hip hop.“

Proč, nebo podle čeho vzniklo jméno „DiGaz“? Budeš tento pseudonym používat i nadále?
„Přezdívka vznikla jako zkrácený výraz podle hardcore-rap skupiny pana RZA z Wu-Tang Gravediggaz, kterou jsem v té době poslouchal. Přezdívku nemám v plánu měnit, není důvod. Přezdívka mi přinesla štěstí. Prodal jsem doménu digaz.com, kterou jsem v té době používal, ruské plynárenské společnosti ДИГАЗ (česky DIGAZ) a měl jsem kapitál na rozjetí studia v Karviné. Pak jsem si změnil jenom doménu na digaz.cz.“

Koncem roku 2011 vznikl Skyscraper Label, s jednotlivými členy ses ale určitě znal mnohem déle. Prozraď, jak jste se seznámili třeba s Lukreciem Changem, Dannym nebo Pavlem Baarem?
„Changa znám už jako malého ninju, stejně tak i Pavlíka Baara, který se ode mě více méně učil producentské činnosti. Chodili ke mně do pokojíku, kde jsem měl po legendárním studiu Lumíra Částky T-Sonic vlastní domácí studio. Dannyho jsem poznal přes Changa v nedávné době, který pak u mě natočil debutové CD. Pak jsme s Changem a Dannym došli k názoru, že je na místě spojit síly, protože jako jedinec máš méně šancí, a tak vznikl Skyscraper Label.“

 

skyscraper label


Rok 2013 je pro tebe obdobím velkých změn, viď? V lednu ses přestěhoval do zahraničí, což bylo důvodem ukončení spolupráce s členy Skyscraper Labelu. Kam jsi přesídlil a proč?
„Chtěl bych ukončení spolupráce se Skyscraper Labelem uvést na pravou míru. Žádná spolupráce neskončila. V době internetu nevzniká problém spolupracovat, i kdybych byl na vesmírné stanici ISS. Právě jedním z cílů, když jsem za kanálem La Manche, je navázat spolupráci mezi Labelem a interprety Bristolu a okolí. Scéna je tady velká. Něco málo pro to jsme podnikli s mým parťákem Pieschkodtem Tdi, kterého znám z jeho působení v kapele SilesiJAH All Stars, která u mě nahrávala.


Ano, rok 2013 je pro mě a moji rodinu velká změna. Momentálně žiji v Bradley Stoke, Bristol, Anglie. Jeden z důvodů byla seberealizace. V Karviné už moc toho dokázat a naučit se nešlo, tak jsem učinil radikální rozhodnutí. Samozřejmě velkou roli v tom hrála nezaměstnanost na Karvinsku a s tím spojené špatné hledání důstojného zaměstnání. Být na úřadu práce a za stravenku v hodnotě 50 korun za 6 hodin práce pro město. Hmm, tak bych skončit nechtěl.“

Odhaduješ, že jsi z České republiky odešel jen dočasně a v budoucnu se zase vrátíš?
„Nikdy neříkej nikdy. Pravdivá to věta. Pokazit se může cokoliv. Ale nemám v plánu se vracet na stálo zpět do Česka. Tady mám o hodně větší možnosti se hodně věcí naučit, vyzkoušet. Poznávat lidi s různých koutů světa a s tím i spojené místní kultury. V pátek můžu zajít na trashmetalové běsnění do The Croft Clubu a v sobotu skončit v nějakém pubu, kde místní komunita rozjede hip hop nebo reggae, kterých je tady nespočet. V neděli na uklidnění na čaj do Jazz Clubu. A přece jenom, promiňte, co si budeme nalhávat, tady jsou hudebně prostě dál. Ale samozřejmě to neznamená, že nehodlám navštěvovat své rodné město. Letenka je finančně dostupná, nejsem v Kanadě nebo Austrálii. Tak nevidím důvod nezajet si za Skyscraper Labelem na jedno z nejlepších piv na světě - Radegast.“

Parta, hudba a společná tvorba byla jednou z tvých hlavních životních náplní. Chybí ti kluci z Labelu, nebo se tím nijak do hloubky nezaobíráš?
„Myslím si, že jsem v Karviné dokázal spojit partu dobrých lidí, kteří mají jasno, co chtějí dělat. Více méně jsem to dělal přes 10 let. Je třeba se rozhlédnout dál a pokusit se překonat jiný level. Kluci už jsou dospělí, tak to už zvládnou sami.“

skyscraper label


V Karviné jsi měl také vlastní studio, které po tvém odchodu zdědil BigEr a MC Easi. Proč jsi ho svěřil právě jim dvěma?
„Dalo mi to hodně práce a odříkání vybudovat a udržovat studio v Karviné. Byla by velká škoda to ukončit. Tím pádem by zanikla možnost, kde se interpreti můžou scházet a nahrávat. BigEr a MC Eisi mi dokázali, že jsou v mé práci schopni pokračovat. Učí se, jsou mladí, určitě do toho dají, více než jsem byl schopen dát já, přece jenom, mám už rodinu a já se můžu v klidu věnovat bicím a crossoveru.“

Budeš v zahraničí zakládat nějaké nové studio?
„Tak to je otázka do pranice. Je pravda, že jsem s tímto úmyslem sem jel, ale situace je poněkud jiná. Nejmenší studio v Bristolu jsme měli ihned v prvním týdnu, co jsem tady. Pak jsme se s   Pieschkodtem TDi více zajímali, jak to tady chodí. Ona totiž vzniká otázka, jestli se to vyplatí dělat a mít s tím spojené finanční a marketinkové problémy. Ono to hodně dlouho trvá, to vybudovat. Anebo jednoduše si to pronajmout. V domácím studiu nebo ve zkušebně vše připravit, vyprodukovat a pak to vše nahrát v profi studiu. Pointa je v tom, že to tady je finančně dostupné a na velmi kvalitní technické úrovni a je z čeho vybírat. Více méně každé nahrávací studio disponuje i zkušebnami. Vše pod jednou střechou. Tak to znamená, že se pronajme jenom studio bez zvukaře a můžu nahrávat kdekoliv. Mimochodem, ono to je již víceméně tady standardní.“

S partou ses rozloučil posledním songem „Ticho v ulicích“. Myslíš, že to byla opravdu vaše tečka na závěr, nebo plánuješ, že by se mohlo do budoucna ještě něco společného urodit?
„Samozřejmě jen co se tady více zabydlím, tak začnu něco vymýšlet. Momentálně se věnuji skupině, co jsme tady v Bristolu založili s Pieschkodtem TDi, takový crossover, kde zužitkujeme naše zkušenosti z karvinských kapel a žánrů, čím jsme prošli. Určitě to nebyla poslední spolupráce a věřím, že jednou přijedou kluci z Labelu a natočíme třeba něco tady s místními interprety.“



Text: Kristýna Šmejkalová
Foto: Oficiální foto interpreta





SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY:

 

Pro přidání komentáře je nutné se přihlásit pod svým uživatelským účtem.
Pokud ještě účet nemáte, můžete se snadno zaregistrovat zde.

© 2022 Kulturní servis Puls
Joomla! is Free Software released under the GNU General Public License.
Mobile version by Mobile Joomla!